Menteri Besar Selangor tidak sokong Menara Warisan

SHAH ALAM, 9 Nov: Selangor sedia kerjasama dengan Persekutuan demi bangunkan Lembah Klang, tetapi tidak menyokong projek mega seperti Menara Warisan Merdeka, kata Menteri Besarnya, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Khalid berkata demikian dalam laman komuniti twiternya sekejap tadi.

Beliau dipercayai membetulkan laporan media sebelum ini yang mendakwa beliau menyokong cadangan pembinaan menara Warisan 100 tingkat itu.

Laman web The Malaysian Insider melaporkan, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim melahirkan sokongannya terhadap cadangan membina menara Warisan Merdeka 100 tingkat di ibu negara — yang bakal muncul bangunan tertinggi mengatasi Menara Berkembar Petronas, atas alasan usaha sedemikian akan merancakkan pembangunan negeri dan negara.

“Sekarang, ada debat hangat di Parlimen, sama ada kita memerlukan menara 100 tingkat (Warisan Merdeka) dan bangunan mencakar langit di Lembah Klang atau di Greater KL.

“Tetapi bagi saya, ia adalah satu inisiatif yang perlu kita terima,” kata beliau atas alasan usaha sedemikian akan merangsang pembangunan di Selangor dan Malaysia dalam jangka panjang.

Khalid, yang juga bekas ketua pegawai eksekutif Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Kumpulan Guthrie, berkata demikian ketika menjawab soalan Adun Bangi Dr Shafie Abu Bakar pada sidang DUN Selangor hari ini.

Idea itu diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ketika membentangkan Bajet 2011 bulan lalu.

Sementara idea itu turut mengundang protes, Putrajaya berkata ia adalah usaha swasta iaitu PNB
Tags: ,

Peringatan

Anda dibenarkan melontarkan pandangan, kritikan, pendapat dan lain-lain terhadap artikel di atas namun segala akibat merupakan tanggung jawab anda sendiri.

0 comments

Leave a Reply